Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, December 17, 2012

Video: Cara mudah untuk potong 'ekor' siput sedut...

Assalamualaikum...

Video: Cara mudah untuk potong 'ekor' siput sedut...


Ramai orang suka sangat makan masak lemak cili api siput sedut ni..
Kalau kena cara masakannya, memang makan tak hengat dunia laa...
Menyedut sampai merah muka.. hehehe...


Dulu, aku potong siput sedut ni guna pisau atau parang...
Lepas tu habis berkecah dapur dengan hujung ekor yang terpelanting masa dipotong..
Satu kerja pulak nak kena mop balik lantai dapur tu..
Buang masa je, kan...


Aku pernah buat entry pasal siput sedut ni dulu...
Dan jugak cara nak potong 'ekor' siput tu...
Tapi yang dulu tu caranya agak konservatif... ecehhh.... hahaha...
Macam tak sesuai je untuk digunakan di zaman serba laju ni..
Ye la, masing-masingkan nak kejar masa...
So, kena la fikir cara yang sesuai untuk potong siput sedut ni...


Kalau nak lagi mudah dan jimat masa, pergi je makan kat kedai..
Takpun tapau bawak balik....
Muahahaha....


So, hari ni dengan rasa tak malu, aku mintak tolong anak sedara aku rakamkan video potong ekor siput ni.. Tersipu-sipu budak tu.. hehehe.. Nak potong ekor siput ni pun kena buat tiga kali action tau... hahahaha... Tak nak la terkeluar suara aku yang bagai buluh nak buat galah... Kalau suara bak buluh perindu takpe la jugak... hikhikhik...


Okay, siapa yang nak belajar potong ekor siput sedut, silalah tengok betul-betul video kat bawah ni.. Lepas tu boleh la korang belajar masak lemak cili api siput sedut ni pulak.. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang duduk jauh dari Malaysia yang teringin nak makan tapi takde jual kat tempat tinggal korang tu.. 



Fokus kat gunting dan siput je... Jangan fokus kat jari debab tu... ahakk...


p/s: Lepas ni jangan bagi alasan tak tau nak potong ekor siput sedut ni lagi... Jangan guna gunting biasa iaitu gunting dapur tu.. Nanti jari telunjuk melecet dan meninggalkan kesan dan parut.. *pengalaman sendiri.. hehe..

4 Tukang Tembak:

Aziela said...

Alaaa...tak boleh tengok youtube... Err..entry bergambar, takder?

Yunus Badawi said...

Terima kasih berkongsi rahsia.

Cuma pastikan pemotong tu sendiri punya. Kalau pakai org lain punya mahu menjerit dia bila tengok pemotong tu dah bergigi-gigi .... huhu

Angah said...

amboi..kemain siap ngan video lagi...tq boleh ikut cara-cara yg ditunjukkan

cik aletheea: said...

tak makan siput sedut.. takut.. tersedut bende lain.. tapi cik lela saye kate siput sedut sedap... -_-

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »