Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, November 12, 2014

Eh tak nak la.. Aku tak minat...

Assalamu'alaikum...

Eh tak nak la.. Aku tak minat...


Ada satu pagi tu, aku terjumpa seorang kawan lama kat pejabat pos.. Aku nak pos novel dan kawan tu nak bayar bil.. Biarpun kami duduk dalam satu kawasan tapi kami memang jarang jumpa sampaikan kawan aku tu cakap; bukan senang nak jumpa kau ni.. ahahh... 


Sambil beratur menunggu giliran, kawan tu pun tanya aku.. 


Dia kata; "aku masukkan nama ko dalam geng whats app nak tak..? Bak sini nombor enpon ko.." 


Dan akupun jawab la; "ehh, tak nak laa.. Aku tak minat benda ni semua.."


Kawan tu pun sambung lagi; "alaaa, ni semua geng kelas kita dulu.. Semuanya perempuan.. Dua orang je geng dari kelas lain.."


Dan jawapan aku tetap sama; "tak nak la.. Malas aku nak join benda macam ni.. Rimas aku tengok orang berwasap-wasap ni.. Bising bunyi wasap tu.. Lagipun enpon aku cokia je.. Tak macam enpon orang lain yang serba canggih.."


Senyum-senyum kawan tu bila aku cakap macam tu seolah-olah tak percaya yang aku guna enpon cokia.. Betul apa, enpon aku Nokia E5 je.. Harap-harap panjang lagi la umur enpon cokia aku tu.. Tak rajin aku nak beli baru.. hehh..


Lepas tu, kawan tadipun cerita serba sikit pasal grup wasap dia.. Dia bagitau la siapa yang buat grup tu.. Dia kata dia pernah leave grup tu sebab boring bila ada geng yang mula 'menganjing'.. 


Akupun tanya la; "menganjing pasal apa.." 


Dia kata; "macam-macam la.. Pasal kecantikan la, pasal barang-barang branded la.. Boring aku.."


Dan akupun cakap la; "tu yang aku tak suka tu.. Kang tak pasal-pasal bergaduh.. Baik tak payah ada wasap semua ni.. Aku ada fb je.. Tu pun malas nak layan..." 


Entah, buat masa ni aku rasa macam takde faedah je untuk aku berwasap-wasap ni.. Mungkin belum tiba masanya untuk aku menceceh kat situ... 


p/s: Aku ada dua fb.. Satu untuk geng siber dan satu lagi untuk geng familiar... Dan aku memang susah nak approve orang yang aku tak kenal.. :p

2 Tukang Tembak:

Irfa said...

sy pun ada 2 acc fb
1 utk family n fren alam nyata
1 utk geng alam maya ;)

ada gak grup wsap sekolah

Julia Johari said...

Akak sep sikit!
Dulu julia byk group wassup...pertama sekali group wassup mommy blogger...pastu apa jadi? Ada buat geng2...bila kita tanya soalan tak dijawab...pastu cerita yg dlm kelambu...pastu cerita busuk2 dan dengki dgn kawan tu sendiri terang2 dlm group wassup...pernah jd kes kak...better jgn la masuk...ju dah leave dh...sekarang ada 1 je group wassup family belah abah...tu pun ju admin...tp rasanya nak leave sbb ada yg berkias2 ckp benda tak elok...geram kak...baik awal2 jgn buat group...kecuali buat group sementara nak bincang hal ptg je...kemudian remove semua

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)