Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, May 30, 2011

Kok ya pun nak beranak....

Assalamualaikum...

Kok ya pun nak beranak...
Bawak-bawak la bersabar.... ya tak..?
Ni tak, ikut sempat dia je kat mana nak memburan...
Huhuhu...

Malam tadi, kucing aku yang sekor ni terberanak kat tengah-tengah jalan nak pergi dapur. Ni bukan kat jalanraya, tapi kat laluan nak ke dapur tu. Punya la terkejut tahap cimpenzi dapat rokok dah aku masa tengok keadaan dia tu. Dah la masa tu makcik aku baru je beberapa minit sampai kat rumah ni dari Semenyih. Lagi la kelam kelibut aku jadinya.. huhu...

Aku tak sangka pulak yang kucing aku tu dah nak beranak. Sekarang ni, sejak si Gemuk mati, aku macam dah malas dah nak ambil tahu pasal ibu-ibu kucing yang peknen tu. Maknanya, aku takde la beria nak sediakan tempat untuk dorang beranak. Pandai-pandai dorang la. Sebelum tu, dah tiga ekor ibu kucing yang beranak kat dalam rak barang-barang aku.. Sabo je la.. 

So, malam tadi tu, masa aku nak pergi dapur, aku tengok la si Tett tu tengah terkangkang kat tengah-tengah laluan tu. Mula-mula aku ingatkan Tett tu si Popok sebab laluan tu agak gelap sikit. Aku takde la nak ambil kisah sangat tengok Tett tu terkangkang camtu sebab dia memang selalu buat aksi lucah tu... huhu.. Entah macam mana, aku terdengar suara dia macam mengerang je sambil badan dia terliuk-lentuk. Akupun apa lagi, terus pandang tepat kat dia...

Lepas je aku tengok dia....

Maaaaaakkkkkkkkkkkk......!!! Maaaakkkkkkk...!!! 
Ya Allah... Apsal ko beranak kat sini Popok oii...!! 

Kepenatan setelah meneran.. Sekor je anak yang keluar.. 

Dek kerana terperanjat, sampai aku dah tersalah sebut nama.. Si Tett yang beranak, nama si Popok yang aku sebut... hahaha...

Masa tu, anak si Tett tu dah separuh keluar dah. Aku nampak kepala dan separuh badan anak dia kat luar sambil dia terus meneran. Terus je aku pegang kaki dia dan bawak dia kat bilik jahit aku ni dan masukkan kat dalam raga yang sedia ada kat bawah katil aku ni. Kat dalam raga tu memang dah ada empat ekor anak kucing yang baru beranak dua minggu dan seminggu lepas. Sambil keluarkan anak-anak kucing yang ada kat dalam raga tu, akupun cakap la.. "Pinjam sekejap ye tempat ni.." Terpinga-pinga je ibu dorang masa aku keluarkan dorang semua... hahaha...

Terpaksa masukkan dorang buat sementara waktu kat dalam kotak sempit ni... huhuhu.. 4 ekor dari 2 ibu.

Ingatkan lepas tu dah lega la. Tup-tup tak lama lepas tu, bila aku jenguk semula kat dalam raga tu, anak si Tett tu dah takde..!!! Alamak, mana pulak anak kucing ni pergi..? Ada yang makan ke..? Tak kan baru lahir dengan bulu yang masih basah dah pandai melarikan diri..? Pastu, aku ternampak la sekor daripada ibu kucing tadi keluar dari belakang kabinet tv. Terus je aku jenguk kat belakang kabinet tu dan ternampak anak kucing tu kat situ. Rupa-rupanya, ibu kucing yang aku keluarkan tadi yang bawak anak kucing yang baru beranak tu kat situ. Ni kiranya macam kes dengki la ni... huhuhu..

p/s: Ingatkan banyak la anak Tett yang keluar. Rupanya sekor je... Jadi la Tett.. Ko pun bukannya pandai jaga anak. Menggatal je yang ko pandai... kehkehkeh...

12 Tukang Tembak:

kakpah said...

dio dah tak monahan nak boranak lah tu azz sobab tu tak sompek cari port yang sesuai.

Siti Safiyyah said...

erk rajin kak azz bela kucing ek.. ss takut woh dgn kucing.. hoho

Angah said...

tahniah kak..bertambah umat kat dalam rumah akak, comel-comel pulak tu

Acik Erna said...

azz..kok akak pun mau menjorit sakan dek teporanjat e tu..
tak tau cari labour romm boto dio kan..main bantai yo..

AzwaZynal said...

wah banyak bebenor anak kucing akak skg ni..ahha jaga molek!!

Aimi dan Pakcik Hashim said...

haha
kucing pon ada dengki ka

~ Cik Azz ~ said...

Kak Pah>

Agak ehh la tu... Tak pun mmg dio maleh nak cari port.. haha..

~ Cik Azz ~ said...

Siti Safiyyah>

Bela je.. Kalau dia buat pe'el, marah laa.. haha...

~ Cik Azz ~ said...

Angah>

Ni la rezeki namanya.. Rezeki tergolek.. hehe..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Tu la tu kak... Nasib baik bukan omak sey yg tosompak dgn dio.. Kok tak, dah kono pijak dulu dah badan dio sbb omak sey bukan ehh nampak sngt golap2 ni... hehe..

~ Cik Azz ~ said...

AzwaZynal>

Banyak weii... kalau nak, amek la semua.. hehe..

Bior la ibu dorang yg jaga... Anak sape, dia la yg jaga... Betol tak..?

Kehh3...

~ Cik Azz ~ said...

Aimi dan Pakcik Hashim>

Ko jangan tak tau... Kucing pun ada yang pandai merajuk tauu... hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »