Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, July 23, 2011

The Story Of Trip-Trap Grip-Grab: Part 6

Assalamualaikum...

The Story Of Trip-Trap Grip-Grab: Part 6

Hari ni masuk hari keempat kami berada di Johor Jaya. Namun, apa yang diidam-idamkan tidak lagi dijumpai.. Esok pagi dah nak bertolak balik ke Nilai balik semula. Aku betul-betul rasa tak sedap hati. Macam-macam yang aku fikirkan kalau tak dapat jugak kupang tu. Manakala abang ngah aku pulak sibuk dok mencari-cari jugak kalau-kalau terserempak dengan si penjual kupang..

Susahnya nak jumpa kupang kat Johor ni ehh.. Kalau masa aku kerja kat sana dulu, senang je nak dapatkan kupang tu. Tunggu je la kat pantai Lido tu. Nanti ada la nelayan yang berperahu mampir ke situ. Malahan, aku sendiri pernah melawat tempat penternakan kupang kat tengah-tengah laut pantai Lido tu dengan menaiki sampan dan tengok sendiri bagaimana kupang tu bergayut-gayutan kat tali yang besar tu.. Unik sungguh..

Anak-anak panah tu mengarah kepada tempat penternakan kupang..

Rupa-rupanya abang aku dah pesan kupang kat seorang nelayan kat Stulang Laut masa dia ke situ dua hari lepas. Namun, dia masih mencari jugak kat tempat lain sebab tak nak terlalu berharap kat nelayan tu. Maka, pagi-pagi lagi kitorang dah bersiap untuk ke sana. Abang aku takut lewat sampai sebab jika lewat nanti, risau orang tu jual pulak kupang yang telah dijanjikan tu. Seawal pukul 8 pagi kitorang dah ada kat situ dah dan bila sampai je kat Stulang Laut tu, kelihatan beberapa orang bangsa Cina juga sedang menunggu hasil tangkapan yang segar. Sayang sungguh sebab aku terlupa untuk membawa enpon aku yang sedang dicaj gara-gara nak cepat.. Rugi sangat rasanya sebab tak dapat merakamkan aktiviti nelayan-nelayan kecil ini yang rata-ratanya terdiri dari kaum pribumi..

Akhirnya, orang yang ditunggupun tiba dengan membawa seguni kupang yang dah matang. Abang aku suruh dia timbang dan kesemuanya adalah lebih kurang 20 kilo. Dan, kami membeli kesemua 20 kilo tu.. huhu.. Pakcik tu macam terkejut je sebab macam tak percaya.. Percayalah, hehehe.. Alaaa, bunyi je macam banyak 20 kilo tu sebab kulit kupang tu je dah berapa kilo dah.. Pakcik tu siap cakap lagi, kalau nak kupang, cari je dia kat Teluk Jawa. Cari je orang yang bernama Joe.. hehh.. Kalau macam ni, senang la sikit, kan... Tak perlu nak bersusah-payah mencari selama beberapa hari. Tuju je terus kat tempat yang disebut tu..

Lepas tu, mak aku beli lagi ikan siakap segar kat nelayan yang lain lak. Seronoknya tengok ikan-ikan segar ni... 

Rebus kupang ni tanpa air dan garam. Cuci bersih-bersih,  masukkan dalam kuali dan tutup kuali tu.. Rebus dalam masa 5-8 minit sahaja. Bila dah ada yang terbuka, tu kira dah masak la tu...

Sebelum balik ke rumah, abang aku bawak kitorang meronda kawasan Senibong. Aku selalu nampak kawan-kawan post gambar yang diambil di waktu malam kat Senibong ni kat fesbuk. Nampak macam cantik je la gambar-gambar tu sebab lampu-lampu yang bergemerlapan.. Maaf la cakap, Senibong di waktu siang sangat tidak memuaskan mata yang memandang dengan laluan untuk ke situ tercemar dengan bau-bau sampah yang berlonggok di tepi jalan. Mungkin abang aku ikut jalan yang salah, tapi jalan tu terus je sampai kat kawasan restoran kat situ..

Sessi mengopek kupang oleh anak buah aku. Jangan lupa buangkan sekali lebihan tali yang ada kat dalam 'perut' kupang ni bagi mengelakkan terkena cirit-birit..

Akhirnya, kupang yang dicari-cari telah dijumpai. Dan kami sungguh berpuashati dengan pencarian ini.. haha.. Esok pagi mulalah bergerak balik ke rumah kakak kat Nilai dengan muatan bertambah lagi seorang iaitu anak buah aku yang datang dengan bas tu..

p/s: Satu episod lagi untuk menghabiskan cerita trip-trap grip-grab ni... Tak sabar rasanya nak habiskan... hahahaha...

12 Tukang Tembak:

noonaQQ said...

wah! besarnye kupang tu??? noona x pandai mkn pon haiwan cengkerang,kak azz...huhu..

kalau masak kicap leh ke kak azz?hehehe

Cik Ina Do do Cheng said...

cik azz goreng cili pun sodap. dah lama cik ina tak makan kupang ni . nak beli kat pasar tak lalu.kembang semacam, tak fresh.

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehhee.. kita pun xsbr nak bca gak....... :)

syerz eyryn said...

wah , kupang !
bertahun ryn ta mam kupang..
allergic :)

Acik Erna said...

azz..masak apo kupang ni azz..lpoeh dah keluarkan isi dio tu..bukan makan macam tu yo kan..

~ Cik Azz ~ said...

noonaQQ>

Ruginya tak pandai makan kupang.. huhuhu..

Boleh je masak kicap kalau noona suka.. :)

~ Cik Azz ~ said...

Cik Ina>

Kann... Kasi pedas kaw2 punya, gerenti meletop... hehe..

Kembang sbb kena airbatu lama sangat la tu... huhu...

~ Cik Azz ~ said...

LP Lum>

Waalaikumussalam Lynda..

Tenkiu2 sbb sudi membaca...

dan..

sabar menanti.. hahaha...

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Kok nak makan cmtu pun buleh gak kak.. Kok nak buek sambal pun buleh gak.. Ikut pado kito la nak buek cmno.. Tp salu ehh org makan cmtu yoo dgn buek sambal...

~ Cik Azz ~ said...

syerz eyryn>

Oo... Kalau allergic, better jangan makan... huhu..

Tenkiu ya sudi singgah dan komen.. :)

Tihara said...

salam perkenalan dari exchange widget>

wahh..sedap nye neyh..akk ske..best trip camni..rasa nak join sekali :)

~ Cik Azz ~ said...

Tihara>

Oo.. Yg trip naik sampan tu dah berzaman dah.. Masa zaman kerja kat Johor dulu.. Tp mmg best naik sampan tu.. Mujur dekat je, itupun dah cuak dah.. haha...

Tenkiu ya singgah dan komen.. :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »